映像制作パイプラインとアーティストのテクニック 4
Film Production Pipelines and Artist Techniques 4
今回のトピックは、映像制作やゲーム開発のFXとインフラとなります。
昨今、クラウドサービスとの連携も含めて、テスト環境構築からスケールを大きくしての稼働テスト、これらを含めたアセット管理、多様なOS、様々なソフトウェアの依存関係の把握、パイプライン構築の速度とディスポーザブルかつ長期保管の効く管理システムの構築など、コンテナ技術の用途別使い分けからレポートシステムなどを含め、昨今のインフラはその構築、管理、迅速なコスト計算などの難度を高めていっています。
FXではこれらの課題が顕著に生じていくと考えられます。
一方、ゲーム向けと映像向けの開発環境やテクニックの融和も次第に進む中、アーティストの個性を発揮する場を確保したままの相互のノウハウの乗り入れは、業界全体としてもスキル向上の上で非常に重要なトピックとなっています。
今回は、これらの課題に関して議論する上で、ポリゴン・ピクチュアズとスタジオフォンズからの映像制作パイプライン構築の入門セッションと過去の会合で参加各社から紹介されたインフラの課題の解説なども行い、映像制作分野、ゲーム開発分野双方の方に議論し易い企画を検討しつつ、双方の分野の課題から今後行うべき改善に関するディスカッションを行いたいと思います。
詳細は後日、このページに加筆する形式でアナウンス致します。
今回、講演を含めまして参加希望者を事前に募らせて頂き、企画を改善する形態を取りたいと思います。
前回までの会合
http://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/fppat_20171006.html
http://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/fppat_20171003.html
http://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/fppat_20170325.html
■開催要項
●開催日時 :
2018年2月3日(土)
10:30-18:00(ただし、若干調整の可能性があります)
※当日は19:00時から懇親会を予定しています。
是非、ご参加ください。
●会場及び詳細 :
株式会社Aiming 大阪スタジオ
大阪府大阪市北区大深町3-1 グランフロント大阪タワーB 18階
●プログラム :
プログラム内容の詳細はこちらになります。
●ディスカッション :
ディスカッション内容の詳細はこちらになります。
●協力
スタジオフォンズ、株式会社Aiming
●参加費 :
無料
●対象者 :
アーティストの人数が一定規模(10名程度以上)を想定された自社向けのパイプラインの開発担当の方や技術系の方。
会場の都合がありますので、事前に申し込み頂いた方を優先します。
●キーワード :
FX全般、クラウドインフラ、タスク分散処理、アセット管理システム、進捗管理システム、コスト評価システム、レポート自動生成、パテントチェックシステム、有事におけるシステム復旧と再構築体制の明確化など
●担当者 :
山森 徹 (ポリゴン・ピクチュアズ 技術部門 執行役員)
その他、何かご質問、および参加に関してのお問い合わせは、contact@a-film-production-technique-seminar.com までお問い合わせください。
Our topic will be FX and infrastructure for film production and game development. Present-day infrastructure--including linking with cloud services and everything from building test environments to carrying out operations tests at larger scales, and also the asset management for these among other things, not to mention diverse OSs, an understanding of the dependency relationships of various software, the speed of pipeline construction and the building of management systems that are both disposable and provide for long-term storage, as well as things ranging from the application-specific usage of container technology to reporting systems, etc.--is becoming increasingly more challenging to build, manage, and do speedy cost calculation for, among other things. We can assume that these challenges will be turning up prominently in the field of FX. At the same time, as the development environments and techniques for games and for film production grow increasingly more intermingled, figuring out how to integrate the know-how from both sides while still preserving a space for artists to exercise their individuality is an extremely important topic for the industry as whole when it comes to improving skills.
In this session, while discussing these challenges, we will also expound on the infrastructure challenges that were brought up by participating studios in Polygon Pictures' and Studio Phones' introductory session on building film production pipelines and other previous seminars. While coming up with a plan that will facilitate discussion for people in both the film production and game development fields, our goal is to discuss the improvements that need to be made in the future based on the challenges found in both fields.
Details will be announced via additions to this page at a later date. This time I would like to take the approach of seeking out in advance people who wish to participate in the session including the lecture, and improve the plan from there.
Previous seminars:
http://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/fppat_20171006.html
http://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/fppat_20171003.html
http://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/fppat_20170325.html
■Event Information
●Date and time:
3 February 2018 (Sat.)
10:30-18:00 (However, there may be minor changes.)
*A socializing event is planned starting from 19:00 on the day.
You are warmly invited to participate.
●Venue and details:
Aiming Inc. Osaka Studio
18th Floor, Grand Front Tower B, Ofukacho 3-1, Kita-ku, Osaka-shi, Osaka
●Program:
Details for Program can be found here.
●Discussion:
Details for Discussion can be found here.
●In cooperation with:
Studio Phones, Aiming Inc.
●Admission fee:
Free
●Intended audience:
Developers and technical staff working on in-house pipelines intended for a certain scale in terms of number of artists (roughly ten or more artists).
For venue-related reasons, people who register in advance will be given priority.
●Keywords:
FX in general, cloud infrastructure, distributed task processing, asset management systems, progress management systems, cost evaluation systems, automatic report generation, patent check systems, system restoration in emergencies and clarification of system for rebuilding, etc.
●Organizer:
Tohru Yamamori (Corporate Officer, Technology Department, Polygon Pictures)
For inquiries, questions about attending, etc., please contact contact@a-film-production-technique-seminar.com .