建築、BIM、都市計画方面で気になっているシステムやミドルウェア
Systems and middleware that are concerned about architecture, BIM, and city planning
(株式会社ポリゴン・ピクチュアズ / スタジオフォンズ)
(Polygon Pictures Inc. / Studio Phones)
We plan to continue to brush up this document, including additions and corrections, while monitoring the status
of future meetings.
We would like to express my sincere apologies to all participants for the delay in releasing these materials,
due to the impact of COVID-19 that has been rampant since 2020 and the repeated emergency declarations.
This document is based on a presentation given at the Kobe Studio Seminar for Studies on Building Information
Modeling in February 2020, and has been rewritten as a document for the Craftsmanship and Artist's Techniques
series of meetings.
This page will be revised from time-to-time.
http://wwwmain.h.kobe-u.ac.jp/kobe_studio_seminar/talks_sb.html.en#20200215a
At this meeting, we were able to recognize the importance of considering the environment, and gave us the
opportunity to work on the following. We would be grateful if you could read the following as well.
Issues related to workplace diversification
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_workplace_diversification_issues/index.html
translated by PPI Translation Team
■概要
■Overview
映像制作でも近年話題となっているプロシージャルモデリングやプロシージャルビルディングと言うtermは、建築周辺でも話題になっていくことが増え始めました。
しかし一方では、映像制作スタジオは建築に関して知識不足があるのは当然かと思いますし、建築学科出身などのスタッフなどと話しつつ理解を深めて行くことが精一杯というところです。
2020年2月には、モデレータである二社がBIMを中心としてディスカッションして行く会合で話していくこととなっており、この資料では、建築、BIM、都市計画方面で気になっているシステムやミドルウェアに関して少しづつまとめて参りたいと思います。
Procedural modeling and procedural building, which have become hot topics in film production in recent years,
are becoming increasingly popular in the field of architecture as well.
However, on the other hand, we think it is natural for a film production studio to have a lack of knowledge
about architecture, and the best we can do is to deepen our understanding by talking with staff members who
happen to have architecture qualifications.
In February 2020, the two moderator companies will hold a meeting to discuss BIM and other topics. In this
document, we would like to summarize some of the systems and middleware that interested us in the fields of
architecture, BIM, and urban planning.
■当日の様子から
■On the Day
二日目の会合では、中之島地区を散策しつつ、「BIMモデルを用いた近隣住民への配慮や説明を行えるプラットフォーム案への模索」を主題として、前日にディスカッションされた内容を踏まえつつ,本特別シリーズの初期の会場となったエリアを中心に,本シリーズで得られた課題に関して話し合うこととなりました。
二日目の会合詳細
http://wwwmain.h.kobe-u.ac.jp/kobe_studio_seminar/talks_sb.html.ja#20200216
BIMの活用としての、近隣住民とのコミュニケーションを支えて行く上でのプラットフォームという役割は次第に広がりを見せているようで、VR,GIS,BIMなどのICTを活用して、専門的知識を持たない地域住民とのより詳細な対話を支えて行く、そのような利用も世界で出始めているようでした。
会合当日もそういった活用を念頭に、実際に中之島地区を散策しつつ、建物を拝見しつつのディスカッションを行えたことで活用例の模索などを行うこととなりました。
鉄道デザインをさらに加速して VR や GIS、BIM で近隣住民の同意を獲得
https://www.autodesk.co.jp/redshift/railroad-design/
そこでは、近隣住民とのコンセンサスを図って行く上で、説得ではなく、専門的知識が不足しがちな近隣住民に、深くディスカッションに参加頂ける環境作りに関して、ICTとしての実現可能性などが話し合われました。特には、ゲームエンジンなどのリアルタイム描画技術の活用や、プロシージャルビルディングなどの高速なプロトタイピングにより外観や内観をスタディしていくためのツールなどの活用や可能性、そこで考えられる課題などが話し合われ、それら全体のプラットフォームの土台としてのクラウドサービスの可能性など、多岐に渡る可能性に関して話し合うことが出来ました。
また現代のICTの発展状況を背景に、クラウド上に情報を集約し、様々な検討やそこで必要になるディスカッションを進めて行くことは比較的手が届くものとなりつつある現状を確認し出来たことにより、過去のFPTSで頻度高く議題になって来た課題などと類似が多いことにも気付かされました。そこではちょうど、過去資料の「手描きアニメを活かすセルルックパイプラインの可能性と課題とは」でまとめた問題意識と近しい印象を持てたことで、今後、これらの観点から、映像製作パイプラインの見直しも行えていけるように思われました。
手描きアニメを活かすセルルックパイプラインの可能性と課題とは
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_possibility_celook_pipeline_challenges/index.html
しかしながら、ITインフラの技術としては実現可能な範囲と思われる中、実際の実現は厳しいようにも参加者から後日コメントが漏れていました。仮に、地域協定などを組んでいるような特定の地域で、かつ、環境対応や省エネ対応を点数化して企業評価をしているようなシステムなどを推進しているような、そういう先進的で文化的な地域であれば進むかもしれないが、それも時を経て維持される保証もなかなか無さそうであるため、実現には多大な課題が山積みではないかと言う意見が事後的に参加者からコメントされていました。確かに事業者側が進めるものである以上、限界はあるように思われました。
一方、近年の先進的なグローバル企業のエコを意識した報道が増えた現在、消費者の目は厳しくなって行く一方と言われているかと思われます。広報上、いくら事業者が、環境に配慮した、エコを意識した、と主張されていても、消費者が賢くそれらの実態を調べ、具体的なアクションへと繋げて行く事例も増えているように受け止めて行くことも可能であると思われます。そのため、意識的な地域住民の働きかけで良い方向に向かって行くこともあるかと思われ、実現不可能には思えつつも、より良い発展を期待したいと、BIMの活用に少し期待を持てた良い会合であったように思われました。
At the meeting on the second day, while strolling around the Nakanoshima area, the theme was "Exploring a
proposed platform that can provide consideration and explanations to neighborhood residents using BIM models."
Taking the content of the discussion on the previous day into account, the meeting focused on the area that
served as the initial venue for this special series, and discussed issues that had been identified during this
series.
Details of Day Two Session
http://wwwmain.h.kobe-u.ac.jp/kobe_studio_seminar/talks_sb.html.en#20200216
It seems that the role of BIM as a platform to support communication with neighbors is gradually expanding, and
the use of ICT such as VR, GIS, and BIM to support more detailed dialogue with local residents who do not have
specialized knowledge is beginning to appear around the world.
On the day of the meeting, we actually walked around the Nakanoshima area and looked at the buildings while
discussing how they could be used, and looking for examples.
Accelerating railway design: using VR, GIS, and BIM to gain neighborhood approval
https://www.autodesk.co.jp/redshift/railroad-design/
We discussed the feasibility of ICT to create an environment where neighborhood residents, who tend to lack
specialized knowledge, can participate in in-depth discussions rather than simply being persuaded to reach a
consensus. In particular, we discussed the use and potential of real-time rendering technologies such as game
engines, tools for studying the exterior and interior through high-speed prototyping such as procedural
building, and the possible issues involved. We also discussed the possibility of cloud services as a platform
for all of the above.
In addition, with the development of modern ICT, it has become relatively accessible to consolidate information
on the cloud and use this to promote various studies and discussions. Accordingly, we realized that there are
many similarities with issues that have been frequently discussed in FPTS in the past. We felt these were close
to the issues that had been summarized in the previous paper, "The possibilities of a cel-look pipeline and
challenges to take advantage of hand-drawn animation” and in the future, it seems that we may be able to review
the film production pipeline from this perspective.
The possibility of cel-look pipeline and challenges to take advantage of the hand-drawn animation
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_possibility_celook_pipeline_challenges/index.html
However, while it seems feasible as far as IT infrastructure technology is concerned, the participants later
commented that actual implementation may be more difficult. If it is a specific area with a regional agreement,
and if it is a progressive and cultural region that promotes systems which evaluate companies by giving them
points for their environmental and energy-saving measures, then it may be possible to proceed; however, since
there seems to be no guarantee that the system will be maintained over time, the participants commented after
the fact that there are a lot of problems to be solved. Certainly, there seems to be a limit to what could be
done on the business side.
On the other hand, with the recent increase in eco-conscious reporting by leading global companies, it seems
that consumers are becoming more and more demanding. No matter how much a business claims to give credence to
environmental concerns or be eco-conscious in its public relations, we can accept that there are more and more
cases where consumers are wise enough to investigate the actual situation and make the connection between such
statements and concrete actions. Therefore, while it may be possible to move in the right direction with the
conscious efforts of local residents, despite possibly being unfeasible in practice, we felt it was a good
meeting that gave us some hope for better development and use of BIM.
■地域性とスタジオ
■Regionality and Studios
今回の会合では、意識的な地域住民の働きかけで良い方向に向かって行くこともあるかと思われ、実現不可能には思えつつも、より良い発展を期待していくことが重要と思われる案が出た段階ではありますが、とどのつまりは、住民側からの働き方や事業者側や行政側への問い掛けや働きかけ無しには、現状以上の変化が見込めない事実も痛感することとなったように思われます。
そのような働きかけは、その地域に長期に渡って住まい、そこに腰を据えての展開でしかなかなか出来ないという側面もあり、スタジオの拠点やスタッフの住居などとの関係性を考えて行く際、まずはそこに腰を据えて映像制作などの活動を行いたいと思える場所に出会うことこそ重要と考えられました。
一方、地域自体は、我々の及びも付かないところで「街づくり」や「大規模事業計画」による大きな変化が起こることも多々あり、投機性の高い活動が想定される地域である程、なかなか腰を据えての展開は難しいかもしれないと思われました。海外での事例にありますように、そこで発展した企業の給与水準などを背景に地価が高騰して行くことも考えられますし、腰を据えたくとも、賃料上昇に耐え切れないそのような事態も実際に見受けられるようです。
今回の会合で得られた教訓を意識しつつも、地域との付き合い方という課題は、なかなか難度の高い問題を多く孕んでいることに気づけたことも、今回の会合での大きな教訓であったと思われます。その上で、各スタッフが住み易い地区を探し易い地域について考え、制作拠点としてのスタジオの立地を何度も検討して行くことにより、長く腰を据えて映像制作に取り組める、そういうスタジオが目指せるのではと思われました。
研究開発と制作面で検討すべき拠点分散というアプローチ
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_approach_decentralization_bases_rnd_production/index.html
At this meeting, while it may take a conscious effort by local residents to move in the right direction, and
thus be considered impractical, we are at the stage where proposals are being submitted and we feel it is
important to expect better development. In other words, it seems that we have become acutely aware of the fact
that we cannot expect to see any more changes than the current situation without looking at how to engage from
the residents' side, and how to question and encourage the business and government sides.
This kind of work can only be done by living in the area for a long period of time and settling down there, and
when considering the relationship between the studio base and the staff's residences, we thought it was
important to find a place where we would want to settle down and conduct our film production and other
activities.
On the other hand, regions themselves often undergo major changes due to "urban development" or "large-scale
business plans" that we may not even be aware of, and the more speculative the activities are, the more
difficult it may be for us to settle down in a particular region. As has been observed in other countries, land
prices may soar due to the salary levels of companies that have developed there, and even if you want to settle
down, the increasing rents may make this untenable.
While being aware of the lessons learned from this meeting, we think another major lesson from this meeting was
that we realized that the issue of how to get along with the community is fraught with many problems that are
quite difficult to solve. In addition, we thought that by considering the areas where each staff member can
easily find a place to live, and by repeatedly examining the location of the studio as a production base, we can
aim for such a studio where we can settle down to work on film production for the long term.
Approach of decentralization of bases to be considered in R&D and production
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_approach_decentralization_bases_rnd_production/index.html
■専門外の会合に参加させて頂いた感想
■Impressions from Participating in a Meeting Outside of our Specialization
圧倒的大半の制作がデジタルデータで完結する傾向の強いモデレーター達の映像制作では、建築分野でのICT活用においての課題のスケールの違いなどに、ひたすら驚くことばかりでした。サスティナビリティ〜や循環型経済などへの問題意識も今回改めて感じた部分が多く、逆に会合では、映像制作でのITインフラの設計上の工夫などが関心を持って様々なコメントを頂けましたが、参加させて頂いたモデレーター達としては、スケールがそこまで大きくないので出来る工夫です、と、規模の大きさの違いを説明することに終始させて頂く会合となりました。
モデレーター達の実感では、建築の近隣説明に対しての経験としても、あくまでも施工段階の近隣説明などの範囲しか遭遇したことがなく、工事段階での騒音や大型車両の課題など以上の説明は、ほとんど受けたことがないのが実情です。しかしながら、実現は困難に思えつつも、確かに基本設計や実施設計の段階で近隣住民とともに話し合える展開が可能であれば、その地域の特色を生かした文化的なものや、緑や景観も、地域性を孕んだ上で展開可能なようにも思われました。それらは前述の「当日の様子から」で触れられているように、なかなか険しいものであると認識しつつも、多少でも希望を持ちたい、そのように思えた会合でした。
一方、これらの課題は当然の事ながら映像制作を専門とするモデレーター達では何か出来そうな余地もほとんど見当たらないこともあり、広報や宣伝でのリアリスティックな3DCGや、ITインフラとしての工夫などの発想では到底カバーしきれない課題のあまりの多さに、今回、愕然とした気持ちもあります。
それでも今回の会合で得られた感触を活かすべく、映像制作においての省エネ化や省資源化への問題にも、少しづつでも意識を高めて参りたいと思いました。出来る事はほとんどなさそうな気配ではありますが、少しでも活かせていければと考えております。
JETRO - 欧州が歩む循環型経済への道
https://www.jetro.go.jp/biz/areareports/special/2020/0601.html
JETRO - 日用品トレンドにも広がるサステナビリティ(持続可能性)、消費者のニーズも高まる(ドイツ)
https://www.jetro.go.jp/biz/areareports/2020/6f7bb3bf444ff59b.html
制作システムとしての省エネ化の課題
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_energy_saving_production_system/index.html
The moderators, who tend to produce the overwhelming majority of their work using digital data, were simply
amazed at the scale of the issues involved in using ICT in the field of architecture. We were also reminded of
issues such as sustainability and the circular economy, while conversely at the meeting, there was a lot of
interest and comments on how to design IT infrastructure for film production, but as the moderators who
participated in the meeting, we felt this would be doable as the scale was not that big. The meeting was all
about explaining such differences in scale.
The moderators’ own impressions were that we have only encountered neighborhood explanations during the
construction phase, and have received very few explanations beyond the noise and heavy vehicle issues during the
construction phase. However, even though it seems difficult to realize, if it is possible to discuss the
development with the neighborhood residents at the stage of basic design and implementation planning, it seems
possible to develop cultural things, greenery, and landscapes that make the most of the characteristics of the
area, with a sense of regional character. As mentioned above in the "On the Day" section, we were aware that it
was going to be difficult, but the meeting did make us feel that there was at least a little hope.
On the other hand, there is naturally little room for the moderators, who specialize in film production, to do
anything about these issues, and we were astonished at the sheer number of issues that could not be covered by
ideas such as realistic 3DCG for publicity and advertising, or innovations in IT infrastructure.
Nevertheless, in order to make the most of what we learned at this meeting, we would like to raise awareness of
the issues of energy and resource conservation in film production, even if only gradually. There seems to be
very little we can do in practice, but we hope to make the most of it.
JETRO - Europe's Path to a Circular Economy
https://www.jetro.go.jp/biz/areareports/special/2020/0601.html
JETRO - Sustainability spreading to daily necessities trends, and increasing consumer needs (Germany)
https://www.jetro.go.jp/biz/areareports/2020/6f7bb3bf444ff59b.html
Issues of energy saving as a production system
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_energy_saving_production_system/index.html
■そもそも街の在り方が大きく変わるように感じ始めたこと
■Looming drastic changes to the nature of cities
During the period of remote work implementation due to concerns about the spread of COVID-19, as in this meeting
there were many things that made us think of the nature of towns and buildings and how the functionality
required will change drastically compared to the situation we discussed during the pre-COVID period. The
moderators' impressions of the film production pipeline are summarized below.
Remote work promotion and office space functionality
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_remote_work_office_space_functionality/index.html
■リンク集
■Links
■会合準備にあたって(ここからの項目は会合後に加筆したものとなります)
■Preparations for the Meeting (the following items were added after the meeting)
今回は、あくまで我々は映像制作にしか一定の知識を保持していないものの、折角BIMの専門家を交えてディスカッションさせて頂けるので、映像制作パイプラインやそれを支えるITインフラの構築経験を踏まえて、その目線で幾つかの問題提起をしてみたいと考えておりました。
そこで今回は、Sidewalk labs
Trontoの膨大な資料を参考に、ICTの活用や、地域情報としての地理敵情報の活用に焦点を当て、下記の題材を元に質疑を投げかけて参りたいと考えておりました。今回、過去会合での「スキルを超え始めているトライアルの面白さ」にまとめてある背景に沿って、知識不足ながらも事前に可能な限り考えをまとめて会合に臨むことで、我々自身のトライアルとしてこの会合を捉えておりました。
スキルを超え始めているトライアルの面白さ
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_trial_began_beyond_skill/index.html
結果的には、本会合ではあくまでも建築・建造業界での効率化などの問題意識による様々な取り組みに触れることが出来たように思いますが、地域社会や実際に建てることになる地域の近隣住民への配慮などへのBIMの活用に関しては全く紹介されることがありませんでした。しかしながら、その可能性に関しては様々な角度からお話し頂けました。そのため、BIMの利用が、住民や住環境など、そこに住う住民への配慮や広い意味での環境への改善として利用されているかまでは全く確認出来ませんでしたが、本講演で問題意識として提示出来たことで、BIM自体にはそのような活用を行える技術的背景が十二分に既に存在しており、意識的に近隣住民への配慮を行い、地域全体の向上や、地域社会を取り巻く環境そのものの改善に対して用いていける可能性があることは確認出来たように思われました。
しかし現実を見て考えると、前述の「当日の様子から」で記載しましたように、実際の実現は難しいという意見が後日挙げられた事実は無視出来ないように思われます。システム側から掘り下げて提案していくこと、その利用例に関して様々な角度から議論していけるシステムインフラの可能性を議論していくことに関しては可能であると考えますが、我々市民レベルで議論出来る範囲は小さく、そもそも基礎知識やそこに費やせる時間も限られるため、限界はすぐに見えることと思われました。
This time, although we only have a certain level of knowledge in film production, since we were able to discuss
with BIM experts, we wanted to raise some issues from their perspective based on their experience in building
film production pipelines and the IT infrastructure that supports them.
This time, with reference to the vast amount of material from Sidewalk Labs Toronto, we wanted to focus on the
use of ICT and the use of geo-environmental information as local information, and pose questions based on the
following subjects. This time, in line with the background summarized in "The Appeal of Trials that are
Beginning to Surpass Skills" in the past meetings, we came to the meeting with as much thought as possible
beforehand, despite our lack of knowledge, and regarded the meeting as our own trial.
Fun of the trial, which began more than a skill
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_trial_began_beyond_skill/index.html
As a result, we feel that this meeting was able to touch on various efforts to improve efficiency in the
building and construction industry, but there was no introduction of the use of BIM for the consideration of
local communities and neighbors in the areas where the buildings will actually be built. However, we were able
to talk about the possibilities from many different angles. For this reason, it was not possible to confirm
whether BIM was being used to improve the environment in a broader sense, or whether it was being used with
consideration for residents and the living environment. However, as awareness of the issue was presented in this
lecture, we were able to confirm that BIM itself already has more than enough technical background to be used in
such a way, and that there is a possibility that it can be used to consciously consider neighbors, improve the
community as a whole, and improve the environment surrounding the community itself.
However, looking at the reality of the situation, we cannot ignore the fact that, as mentioned above in the "On
the day" section, some people later expressed the opinion that it would be difficult to actually realize. I
think it is possible to delve into proposals from the system side, and to discuss the possibility of system
infrastructure that can be discussed from various angles regarding its use cases, but the scope of discussion at
our civilian level small, and the limits of our basic knowledge and the time we can spend on it are limited.
■質疑の上で出ていた事柄など
■Matters Arising During Q&A
今回、事前資料として会合ページに一定の情報が掲載頂けておりました。そのため、2/16のセッションである「BIMモデルを用いた近隣住民への配慮や説明を行えるプラットフォーム案への模索」にてより深いディスカッションが行えるよう、建物の周囲の様々な建物や、その建物に住まう視点や地域活性化、地域としての文化性などを意識して事前に情報収集を進め、会合に臨んでおりました。
建物から望める眺望に対して
近年、我々の生活では、Google EarthやGoogle
Mapも普及し、建物周辺の実際の景観も把握し易くなっているように思われます。コンピューターグラフィックス(2D及び3DCGや、リアルタイム処理により実現された仮想現実や拡張現実感なども身近さを増していっており、建築に関して非専門家であることの多い住民の視点でも、広範囲な視点からの考察などを進めていける技術的背景が現代には備わって来ていると思います。
また、BIMモデルによる採光性に関するスタディや、機械学習などを利用したオープンスペースの確保に関するシミュレーション<1>
も研究が盛んに進むなか、周辺地域の状況を考慮した上での建築物の構築パターンなどのスタディプロセスの多くも、よりシステマティックに、透明性の高いスタディプロセスとして、スタディと同時にウェブサービスとしてそれらが確認出来るような、そのような柔軟性を確保していけるよう時代になって来ていることから、シミュレーションとして比較的客観性を維持した視点でのレポート生成などもこれらに組み合わせていける時代にも考えられ、非専門家であっても、専門家が検討した結果のような結果をシミュレーションとして理解していけるような発展性も、そこにはあるようにも思われました。
採光性に対して
会合では、それらに関する様々な質問をBIMの専門家を交えディスカッションさせて頂きましたが、特に話題になった事柄を下記の「地域の文化性とその記録に関するICTの活用」で述べてみたいと思います。
また、その上で、会合時に出た問題意識などもこのページでとりまとめて参りたいと思います。
This time, certain information was posted on the meeting page as preliminary materials. For this reason, in
order to be able to have a deeper discussion in the session on February 16, "Exploring a Platform for Giving
Consideration and Explanation to Neighbors Using BIM Models," we had gathered information in advance with an
awareness of the various buildings surrounding the building, the perspectives of the people living in the
building, regional revitalization, and cultural aspects of the region.
The view that can be seen from a certain building
In recent years, Google Earth and Google Maps have become widespread in our daily lives, making it easier to
grasp the actual landscape around buildings. Computer graphics (2D and 3DCG), virtual reality and augmented
reality realized by real-time processing are becoming more and more familiar, and today we have a technological
background that allows us to consider a wide range of perspectives, even the perspective of residents who are
often non-specialists in architecture.
In addition, as research on lighting studies using BIM models and simulations for securing open spaces using
machine learning and other methods are becoming more and more popular, many study processes, such as building
construction patterns that take into account the conditions of the surrounding area, are becoming more
systematic and transparent. As this continues, it will be possible to combine the study process with the
generation of reports from a relatively objective viewpoint as simulations. It seems to us that there is
potential for development in which even non-specialists can understand the results of a simulation as if they
were conducted by experts.
Lighting
At the meeting, we discussed various questions related to these issues with BIM experts, and we would like to
discuss some of the topics that came up in particular in the following section, "Application of ICT to Local
Cultural Characteristics and Records”.
We would also like to summarize the issues raised at the meeting in this page.
■地域の文化性とその記録に関するICTの活用
■Application of ICT to Local Cultural Characteristics and Records
会合では、「地域の文化性とその記録に関するICTの活用」という視点で様々な意見が交わされておりましたが、その中でも、映像制作技術やゲームなどのリアルタイム処理を活用した様々な案がディスカッションされることとなりました。
映像制作におけるプリプロ工程では、実際の制作プラン策定へと到る様々な検討過程を記録し、制作中も制作後も参照していける、そのようなサーバーサイドサービスとして構築し運用して来ております。その感覚に即して考えると、確かに、ある地域の文化性の記録の一貫として、その地域で建てられた建物が実際に建てられるまでに検討されていた様々なプランを記録し、建てた後もそれらの情報にアクセス出来たり、建てるまでに地域の文化性のどのような側面を意識しその建物を設計したかなど、建てるまでの歴史や、その地域への思い入れなどを記録し、その地域の歴史のようなものもサーバーサイドサービスとして構築運用出来たりするのかも、と思いました。
実際、sidewalk
labsの各種資料を拝見しておりますと、継続的にオープンに議論出来る会合のようなものもあるようですし、co-design->synthesis->shareout->research->review->reduceといったディスカッションに伴うナレッジシェアリングの循環も効果的に動いているようにも思えます。その実際のところは我々は参加しておりませんのでわかりませんが、地域住民のそれぞれの取り組みを事後的にも閲覧出来るシステム作りや、コラボレイティブな取り組みやディスカッションの場の構築といった方向性での、ICTの活用を模索していくことは意味があるのかなと思われました。
また、そのようなシステムが仮に進んで行くことが可能なら、建物のスタディ段階で周囲からの見え方や建つことによる影響を施主や事業者としてシミュレーションとして示されつつ練って行くことも視野に入って行くと思われますので、建築の専門家でなくとも事前にかなりのスタディをしてアイデアを練っていける、そのような展開も有り得るのかもしれません。
大規模アセットとカタログ化
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_assets_catalog/index.html
カタログ制作に関する意識の変化
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_awareness_catalog_production/index.html
周囲からの見え方
映像制作やゲーム制作で近年用いられることの多いプロシージャルモデリングやプロシージャルビルディングといった手法は、色彩計画や材質計画などの一定のルールに即したシステマティックな展開性に優れていると思われます。当該建物をデザインして行く際に、周囲への建物とのマッチングなどをルールベースで記述したシミュレーションでスタディしたり、それらシミュレーションの結果を可視化して行くことで、建設前の建物の住民理解を仰いでいくための手法にもなり得るような気がしております。
シミュレーションで生成された建物配置に即して可能な工事計画をシステムとして評価し安全性をスタディしたり、建物に災害が起きた際にも避難経路が確保出来るかなどの安全性確認のためのシミュレーションなどを行ったり、と、あくまでも映像制作の観点ではそのような事柄も可能になるのかなと思われました。これらは少なくとも、映像制作において街を設計する、そこに住む人の様子や生活様式について考えていく意味では効果の有りそうな展開にも思われますので、今回の会合では、BIMの専門家を交えてのディスカッションという機会を活かし、このような観点での入念な質疑をさせて頂きたいと考えております。
近隣への配慮
地域への配慮
At the meeting, various opinions were exchanged from the viewpoint of "the use of ICT regarding the cultural
nature of the region and its recording," among which various ideas utilizing real-time processing such as film
production technology and games were discussed.
In the pre-production process of film production, we have been building and operating a server-side service that
records the various study processes that lead to the formulation of the actual production plan, and that can be
referred to during and after production. When thinking about it in this way, we realized that, as a way of
recording the cultural characteristics of an area, it would be possible to record the various plans that were
considered before a building was actually built in that area, and to access that information even after the
building was built. We also felt that it might be possible to build and operate a server-side service that
records the history of the area, such as what aspects of the local culture the building was designed with in
mind before it was built, as well as the history of the area.
In fact, looking at the various materials from Sidewalk Labs, it seems that there are meetings where people can
discuss openly on an ongoing basis, and the circulation of knowledge sharing that accompanies discussions such
as co-design->synthesis->shareout->research->review->reduce seems to be working effectively. We did not
participate in this project, so we do not know the actual situation. However, it seemed to us that it would be
meaningful to explore the use of ICT in the direction of creating a system that would allow local residents to
view their respective efforts after the fact, and to build a place for collaborative efforts and
discussions.
In addition, if such a system can be developed, it will be possible for owners and businesses to simulate how
the building will look from the surrounding area and the effects of the building's construction during the
building study phase, so that even if you are not an architectural expert, you can do a lot of study and develop
your ideas in advance.
Large-scale assets and cataloged
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_assets_catalog/index.html
hanging awareness of catalog production
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_awareness_catalog_production/index.html
How it looks from the surroundings
Procedural modeling and procedural building, which are often used in recent years in film production and game
production, are excellent for systematic development based on certain rules such as color and material planning.
When designing a building, it is possible to study the matching of the building with the surrounding buildings
by means of rule-based simulations, and by visualizing the results of these simulations, it seems as though it
would be possible to obtain the understanding of the neighboring residents before construction.
At least from a film production point-of-view it seems it would be possible to evaluate construction plans based
on the building layout generated by the simulation as a system to study safety, and to conduct safety
simulations such as whether evacuation routes can be secured in the event of an emergency. At the very least,
these developments seem to be effective in the sense of using film production to think about how to design a
city, the people who live there, and their lifestyles. At this meeting, we would like to take advantage of the
opportunity to have a discussion with BIM experts and ask careful questions from this perspective.
Immediate neighborhood considerations
Wider neighborhood considerations
■ICTを活用する上での省エネ性や省資源性への検討事項
■Considerations for energy and resource conservation in utilizing ICT
3DCGは多くの計算資源を必要とすることも時に課題視されていくことの多い技術領域と考えられますが、ICTを活用し、例えばウェブブラウザから多くのユーザーがアクセス可能なサーバーサイドサービスとしてこれらを扱おうと検討する場合、その可視化の上での省エネ性は重要な課題となって行くことと思われます。
例えば、近隣住民1000名が同時にウェブブラウザ経由で街中を歩くように見ていけるサーバーサイドサービスにアクセスしたとしましょう。その場合、その1000名がそれぞれの視点からの街並み再現を3DCGにて提供される以上、それを支えるCPUやGPUの必要電力は相当な規模に達します。可視化を考える上での省エネ性への配慮が必要となる典型的ケースがこのケースかと思われますが、各種レンダリングアルゴリズムの常なる見直しもそこで必要となることと思われますし、サービス設計時に十分な検討を必要としていくべき箇所にも思われます。
また、街並み全体を丸ごと可視化するようなウェブサービスを考えていく場合、街並みの再現に必要なすべてのアセットを用意し、それらへ高速にアクセスしていける仕組み作りがまず必要になると思われます。それは同時に、アセットの軽量化(データを如何に小さくしていけるか)やLoD(Level
of Detail)などの視点からの距離などに応じたアセットの切り替えなどの仕組みも検討していくことが必要になると思われます。
ウェブサービスの実現には、このような省エネ性や省資源性への配慮も自然と必要になって来るとは思われますが、これらに関する工夫は映像制作やゲーム制作でも課題となって行く事柄でもありますので、今後のこのFPTSでの活動でも意識して考えて参りたい箇所と考えております。
映像制作パイプラインとゲームエンジン
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_game_engine_considered_from_film/index.html
映像制作でのリアルタイム処理
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_realtime_processing_film_production/index.html
3DCG is considered to be a technical area that is sometimes considered to be a problem because it requires a lot
of computing resources, but when considering the use of ICT to handle it as a server-side service that can be
accessed by many users through a web browser, for example, energy efficiency in visualization will become an
important issue.
For example, suppose that 1,000 residents of a neighborhood simultaneously access a server-side service that can
be viewed as they walk around the city via a web browser. In such a case, if those 1000 people are provided with
3DCG reproductions of the cityscape from their respective viewpoints, the power requirements of the CPUs and
GPUs to support them will reach a considerable scale. This may be a typical case where energy efficiency needs
to be considered in visualization, but it is also likely that constant review of various rendering algorithms
will be necessary, and this may be a point where sufficient consideration should be given during service design.
In addition, when considering a web service that visualizes an entire cityscape, it will first be necessary to
prepare all the assets necessary to recreate the cityscape and to create a mechanism for high-speed access to
these. At the same time, it will be necessary to consider how to reduce the weight of assets (how to make the
data smaller) and how to switch assets according to the distance from the viewpoint, such as Level of Detail
(LoD).
The realization of web services will naturally require consideration of such energy and resource conservation,
and since such devices will also be an issue in film production and game production, we would like to be
conscious of this in our future activities at FPTS.
Game engine considered from each process of film production
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_game_engine_considered_from_film/index.html
Real-time processing in film production
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_realtime_processing_film_production/index.html
■客観性を重視した可視化とカタログ化
■VEmphasizing Objectivity in Visualization and Cataloging
今回の会合では、近隣住民への配慮や説明での3DCGの援用という視点で議論が交わされましたが、このような客観性を強く意識した可視化技術の利用、というのは映像制作でも近年の大規模アセットのカタログ化の視点で重要視されて来ている事柄と言え、BIMの専門家を交えこの点に関してディスカッション出来た点も今回の会合での特筆すべき点であるように思われました。
宣伝性を省き、虚飾を省き、客観的な視点で対象である街並みや建築物の詳細を伝えていく意味での可視化技術、そのようなキーワードがこの会合での課題として取り上げられておりましたが、美辞麗句に満ち溢れるような映像制作とも異なり、通常のコマーシャル主体でのArchVizとも映像制作上のポイントが異なるようにも思われました。
近隣住民への配慮や説明を行って行く上での可視化という側面においては、よりシステマチックに可視化工程を考えていくことが重要となっていくということも話題に登りましたが、これらの視点は、映像制作でのプリプロサーバーでの大規模カタログ化では重要とされて来たものの、最終成果物となる映像でそれらの視点での可視化が必要になるという意味で、非常に新鮮な視点での課題であるようにも思われました。
大規模アセットとカタログ化
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_assets_catalog/index.html
カタログ制作に関する意識の変化
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_awareness_catalog_production/index.html
昨今の報道などでも推進の進む自動化されたレポートシステムに見られるように、宣伝や誇張を省いた規則性を保ったレポート生成は、今回の会合での「BIMモデルを用いた近隣住民への配慮や説明を行えるプラットフォーム案への模索」でも重要と思われました。
様々な側面からの問いかけに対応して設計案を練っていく過程において、システマティックにレポートを生成していく、その事により客観性を高めていく、そういったシステム作りも重要であるようにも思われました。
In this meeting, discussions were held from the perspective of consideration for neighbors and the use of 3DCG
in explanations. The use of visualization technology with a strong awareness of objectivity is a matter that has
been emphasized in recent years in film production from the perspective of cataloging large-scale assets, and
the ability to discuss this point with BIM experts felt like a noteworthy aspect of this meeting.
Visualization technology, in the sense of conveying the details of streetscapes and buildings from an objective
perspective, without advertising or pretense, was the key word discussed at the meeting, but unlike film
production, which is full of rhetoric, the point of ArchViz, which is mainly used for commercial purposes seems
to be different.
It was also mentioned that it is important to think about the visualization process in a more systematic way in
terms of providing consideration and explanations to neighborhood residents. Although these viewpoints have been
considered important in large-scale cataloging for pre-production servers in film production, it seemed to be an
issue from a very fresh perspective in the sense that visualization from these viewpoints would be necessary for
the film that would become the final product.
Large-scale assets and cataloged
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_assets_catalog/index.html
Changing awareness of catalog production
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_awareness_catalog_production/index.html
As can be seen in the automated reporting systems that have been steadily evolving in the media field recently,
the generation of reports that maintain consistency without advertising or exaggeration seems to be important in
the "search for a platform that can provide consideration and explanations to neighborhood residents using BIM
models" that was discussed at this meeting.
In the process of developing a design plan in response to questions from various aspects, it seemed important to
create a system that would systematically generate reports and thereby enhance objectivity.
■収納空間としてのストレージと、そこでの節約
■Storage Space and Savings
データの軽量化とストレージに必要となるHDDやSSDなどのメディアの節約は昨今のITインフラでの重要な課題のひとつと思われますが、デジタルデータを保管するストレージの多くは、意識して節約してデータを抱えていかない場合、ある種、無制限にデータを溜め込んでいく傾向にあるとも思われます。最近の映像制作スタジオの多くは、ペタバイト級のストレージを完備していることも多いと言われているため、データを溜め込んで行こうと思えな溜めてしまえる、そういう側面もそこにはあるかと思われます。しかしながら、簡潔にデータを整理しつつ貯めていく意識をもってデータを保管しない場合、事後的な検索でも苦労が増える傾向にあるとも思われますし、ポータビリティを不用意に失ってしまう、そのような傾向も自然と出てしまいます。
収納に余裕あるからといってものを不用意に溜めていかないことは日常生活と同様に重要なのかもしれません。今回の会合では、ITインフラの活用で仮に多くの意見を集約し保管し、検索に絶え得る仕様を模索していく場合、収納という点においても、再考の必要があるというように思われました。
その上で、ストレージ自身も、地震の多い日本という事情を背景に、耐震免震などの配慮を経た建物内にサーバーを設置すること、遠隔地のストレージへの冗長化による長期保管体制など、そのような側面も今後は重要になって行くのではと思われました。
Reducing the weight and cost of data storage media such as HDDs and SSDs seems to be one of the most important
issues in IT infrastructure these days, but it also seems that most of the storage for digital data tends to
accumulate in a sort of unlimited way if we do not consciously think about which data to save and hold on to. It
is said that many film production studios these days are equipped with petabyte-level storage, so we can store
as much data as we want. However, if one does not store data with a mind to “tidiness”, there is a tendency to
have more trouble retrieving it after the fact, and lose portability inadvertently. Just as in our daily lives,
it may be important to not carelessly accumulate things just because we have enough storage space to do so. At
this meeting, we felt that if we were to use IT infrastructure to gather and store a large number of opinions,
and if we were to seek specifications that would stand up to searches, we would need to reconsider the issue of
storage.
On top of that, for the storage media itself, as Japan is prone to earthquakes it will be important to install
servers in buildings that are earthquake-proof and seismically isolated, and to have a long-term storage system
with redundant storage in remote locations.
■プロシージャルなスタディの可能性と、それを支えるサーバーサイドサービスの課題
■Potential of Procedural Studies and Challenges of Server-side Service Support
デザインプロセスをパターン化するのは難度の高い課題と思われます。しかしながら、スタジオとしての成熟度を上げて行くにつれて、建物のボリュームスタディや、採光性スタディ、避難計画や工事計画のスタディなどは、映像制作上の語彙を反映し、スタジオごとにパターン化は行い易い部分ではないかと思われます。またそれらはスタジオの個性を支えて行く意味でも重要に思われます。今回は、会合準備の過程で、映像制作のプリプロ工程におけるスタディプロセスをシステマティックに展開して行くことの意義を多く感じ取れました。これらの点は過去会合でも幾度となく話題となった箇所でもあり、過去会合で得られた問題意識とともに、今後も考えて行きたい課題と思われます。
アートワークの自由度を支えるためのサーバーサイドサービスのデザイン
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_support_variance_artwork/index.html
社内で進める脱標準化
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_destandard_advance_company/index.html
これらのアイデアを支えて行くサーバーサイドサービスの設計において、ERP(Enterprise resource
planning)などの側面や、パブリック/プライベートクラウドでのアカウント管理上のグローバル化など、大規模アセットの取り扱いに付随した大量のメタデータ活用への展開を視野に、設計上の課題は高度化しそうな印象に思われました。特には、アートディレクション上の様々な語彙を、サーバーサイドでの自動化エンジンとの設計を踏まえて、どこまで抽象度を保ったまま設計していけるかという課題であるように思われました。大規模なシミュレーションを扱うと同時に、それらの結果を軽量なデータで保管を目指しつつ、その上で事後的な検索性を高める上でアートディレクション上の語彙を整理していくなど、今回一連の会合で建築領域での知見に触れたことで、映像制作上の課題はより深く見えて来たように思われました。
サーバサイドでの街と群衆のシムとリファレンシング
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_sim_referencing/index.html
Patterning the design process seems to be a difficult task. However, as the studio matures, volume studies of
the building, lighting studies, evacuation plans, and construction plan studies will reflect the vocabulary of
film production, and will become easier to pattern for each studio. However, this may also be important in
supporting the individuality of the studio. In the process of preparing for the meeting, we were able to feel
the significance of systematically developing the study process in the pre-production process of film
production. These points have been discussed many times in the past meetings, and we would like to continue to
think about them in the future, along with the awareness of the issues gained during those sessions.
Design of server-side services to support the variance of artwork
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_support_variance_artwork/index.html
De-standardization to advance within the studio
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_destandard_advance_company/index.html
In the design of server-side services to support these ideas, we had the impression that the design issues would
become more sophisticated with a view to expanding the use of large amounts of metadata associated with handling
of large-scale assets, including aspects such as ERP (enterprise resource planning) and globalization of account
management in public and private clouds. In particular, it seemed to be an issue of how much abstraction can be
maintained in the design of the various vocabularies in art direction, with a mind to the design of the
server-side automation engine. Through this series of meetings, we came into contact with knowledge from the
field of architecture, which deepened our understanding of the issues involved in film production, such as
dealing with large-scale simulations while storing the results as lightweight data, or organizing the vocabulary
of art direction in order to improve searchability after the fact.
The city and crowd simulation with referencing on the server side
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_sim_referencing/index.html
■工事計画などのシミュレーションを含む、数理的手法の有効な領域に関して
■Effective Areas of Mathematical Methods, Including Simulation for Construction Planning, etc.
Sidewalk labsのGenerative design
toolsの活用模索事例を代表にして、建築対象である区画に対するシミュレーションとしての、工事計画や、避難経路の有効性評価、周囲への影響としてのビル風などのシミュレーションや、そういったアプローチに関する可能性に関して、今回の会合では建築の専門家に質疑を投げ掛けたいと準備を進めておりました。
数理的なシミュレーションとして、客観性ある評価システムと自動化されたレポートシステムなどを考えていくことの意義はもちろんあるのだとは考えておりましたが、その実現に対するBIMクラウド側の柔軟性や課題、運用においてのユーザビリティや省エネ性などを考慮したサーバーサイドサービスの設計など、建築ならではの視点での課題も可能なら問いかけて参りたいと準備しておりました。
結果的には、会場内で様々な意見が出ていた中で、技術的には現代の技術の範囲で十分に基盤を作ることは出来そうだという意見でまとまっていたように思われます。これらは、技術的な課題というよりは、事業者・行政・住民側のそもそものコミュニケーションを支える慣行の成熟の方が問題が大きいようにも思われ、事業者が進めるものとされている以上、限界があるようにも思われました。
しかしながら、現代のICTを通してBIMが住民への配慮を行えた際の良さには期待が出来るという意見が多く、少なくとも住民レベルで働きかけを行うためのICTとしての可能性は、かなり大きく存在するようにも思われました
In this meeting, we were preparing to ask questions to architectural experts about the possibility of simulating
construction plans, evaluating the effectiveness of evacuation routes, and simulating how building winds impact
the surrounding area, as well as other approaches, based on the examples of Sidewalk Labs' use of generative
design tools.
As a mathematical simulation, we thought it would be meaningful to consider an objective evaluation system and
an automated reporting system, but if possible we were also preparing to ask about issues from the perspective
of architecture, such as the flexibility and challenges of BIM on the cloud side, and the design of server-side
services that take into account usability and energy efficiency in operation.
As a result, among the various opinions expressed in the audience, the consensus seemed to be that it would be
technically possible to create a sufficient foundation within the scope of modern technology. Rather than
technical issues, the problems seem to be more about the maturation of practices that support communication
between businesses, government, and residents in the first place, and as long as it is supposed to be promoted
by businesses, it seems as though it will be limited.
However, there were many opinions that via modern ICT, BIM could be good for awareness of residents, and at the
very least it seems that there could be great potential for this as an ICT to encourage participation on the
resident level.
■会合で得られた事柄と、映像制作パイプラインの改善への感触(ここからは、会合で得られたことをどう活かせるかという考察になります。)
■What We Learned from this Meeting and How We Can Improve our film Production Pipeline (From here,
we will discuss how we can make use of what we learned from the meeting.
感性の多様性とアートディレクションの観点から
映像制作でのアートディレクションでは、クライアントの考える世界観、美観、力を入れたい方向性(アートディレクション面での基本方針)などを基に、プリプロ工程での様々なトライアルが進められます、昨今、企業の変革や重要な課題として挙げられるダイバーシティやそれを支えるITインフラ設計は、映像制作でも当然のように重要であり、多様なアイデア・世界観、美観、価値観、趣味、考えなどなど、クライアントに様々な提案を繰り返す意味でも、能力、スキル、感性、(職歴を含む)経験の多様さを、プリプロチームとプロダクションに関わる全てのスタッフで受容していける体制作りが重要となります。
そこでは、コミュニケーションも重要な要素となるため、自動化されたバリエーション生成技術をプロシージャル技術の援用で進めていくのも、これら産業上の背景に即しているものと言え、「可愛い」「綺麗」「美しい」といった頻度高く用いられていく言葉に対しても、制作に参加するアーティストやクライアント、パートナーとして関わる制作関係者の全てで、多様な解釈を行いつつ、ルック開発を進めていく傾向にあります。
そこでは、アートディレクションを最終的に担当するディレクターが必ず存在する傾向にありますが、プリプロパイプラインでは、関わるスタッフ全ての多様な感性や価値観、美観、アイデア、そういったものを、絞り込みつつも広がりを模索していくという、そのような側面が非常に重要となります。この人しか出せないカタチ、君しか出せない色、そういった職人的な部分がもちろん重要となるのですが、過去の会合などで紹介してまいりましたように、タッチの再利用性や、再拡張性、そういった感性として今まで扱うしかなかったものを、スタジオの文化という枠組みでシステム化し効率性を上げつつ、その上で、新しい感性や美観の模索などを進めていく傾向にあります。
これらはまだ始まったばかりでの取り組みと言えますが、今回、2/16のセッションである「BIMモデルを用いた近隣住民への配慮や説明を行えるプラットフォーム案への模索」にてディスカッションさせて頂きつつ感じたこととしては、映像制作のプリプロパイプラインでの工夫に対しても同様の課題が存在するのでは?ということがありました。
©中田春彌/集英社 ポリゴン・ピクチュアズ
スタッフの多様な感性やアイデア、美観、世界観のアーカイビング
ポリゴン・ピクチュアズは、世界でも長寿と言われることの多い老舗スタジオの一つです。CGの黎明期からスタジオでの制作を進めて来た中、長い月日を経て、そのアート面でのトライアルは、膨大なデータとしてアーカイブされております。もちろん中には、リマスタリングなどの必要なデータも存在はしますが、膨大な数のアーティストが、その独自の感性を発揮すべく、多様なアイデアと、多様な美観に基づいて、創意工夫を繰り返して来て今に至っているという事実があります。
ポリゴン・ピクチュアズでは、プリプロを支えるPinocoとしうシステムを開発し運用しておりますが、そこには、長い歴史を経て、多様なアーティストによる多様なアイデアに基づく挑戦と、アートディレクション面での対話の記録がアーカイブされ続けております。それらは、大まかにカテゴライズされた様々な作品のルックやストーリーの傾向とともに、作家の世界観とともに展開された参加アーティストの感性の記録や、ディレクターとの対話が保管され続けております。現在、これらのポリゴン・ピクチュアズとしての資産、つまり、ポリゴン・ピクチュアズで様々な形で働いて下さったアーティストの感性の記録を基に、新しい作品へアートディレクターが挑む上での"地図"であったり、特定のカテゴリー似て蓄えられた感性の資産を、半ば"観光"するように訪れていける仕組み作りなども、少しづつですが、取り組み始めている段階です。
そこでは、制作に参加下さったアーティストへの敬意を第一に考え、彼らの多様な感性、美観、世界観に耳を傾けつつ、今まさに取り組んでいる作品においてのアーティストとディレクターのコミュニケーションのための指標として、スタジオの文化を育むように、発展を続けている最中となります。
スタッフとしてのトライアル、スタジオとしてのトライアル
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_trial_as_staff_and_studio/index.html
©中田春彌/集英社 ポリゴン・ピクチュアズ
多様な文化とその共生を意識した制作環境
スタジオ内には、パンクな出で立ちのスタッフや、ロッカーやいわゆるビジネスマン風の服装の方など、多様な感性をそのままにしているかのようなスタッフがポリゴン・ピクチュアズには多く在籍しております。その証拠に、下記に示しますポリゴン・ピクチュアズの社内様子を掲載しておきますが、まずビフォーコロナの日本においては、なかなか珍しいくだけたムードのスタジオではないかと思われます。そのため、ポリゴン・ピクチュアズのスタッフは自由なムードの中で制作出来る側面は少なからずあると考えられ、映像制作パイプラインの改善により効率化された大規模制作体制を維持しつつも、アーティストの感性、美観、世界観をまず尊重し、常に多様性を維持したままの共存が進んでいるように思われます。
また社内には、外国籍のスタッフがかなり多く存在し、PPI-TranslationTeamが言語の壁を取り除いていくことにより、グローバルな視点での感性や美観、世界観、そういったもののより良い融和を進めております。そこでは、アートディレクション一つとっても、この多様なアーティストや開発者のアイデアや感性をどのように取りまとめつつ飛躍していくかという、アートディレクション面での改善が常に行われていく設計でパイプラインが稼働し続けております。
それはちょうど、多調な人材が"住う"ように棲み着くことがある種の理想ともいえ、ダイバージェンスの意味においても、映像制作の全ての工程で、コミュニケーションパイプラインの改善などを、今回の2/16のセッションである「BIMモデルを用いた近隣住民への配慮や説明を行えるプラットフォーム案への模索」の課題と同じく、事前設計や基礎設計、実施設計における関係者全員とのコミュニケーションシステムへと、改善を検討していけるのではないかと思われました。
アートディレクションとそこで必要になる対話
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_art_direction_dialogue/index.html
スタッフの意思を尊重し、話し易いコミュニケーションシステムの設計すること
アフターコロナやウィズコロナの文脈でよく登場する、リモートワーク前提での様々な改革と同様に、オンライン下でも多様な感性や美観、世界観、経歴やスキルを持つ様々なスタッフ同士が自由に話し合えるムードをどのように築くことが出来るかという課題が、今後更に重要度を増していくと思われます。
オンライン下でのコミュニケーションになるほど、萎縮を招く傾向にあることは様々な場で話題となっておりますが、この点は映像制作パイプラインでも同様で、参加するアーティストが気負いなく自分の感性で様々なトライアルを進め、一見受け入れられないと思いがちな感性での産物であっても、気兼ねなく制作参加者に提示していけるような、そういうシステムとチームのムード作りが重要ではないかと思われます。
スタッフの多様なアイデアや感性あっての工程が多いこともあり、またそれらは、産業上のスタジオとしての優位性獲得にも高い重要性を持っております。その中で、ITインフラでの課題以上に、2/16のセッションである「BIMモデルを用いた近隣住民への配慮や説明を行えるプラットフォーム案への模索」と同様の課題、つまり、参加する関係者全員に配慮を行いつつ説明を的確に行い、コミュニケーションを進めていけるか、という、運営上の課題が大きく存在するように思われます。これらの課題は、今回の会合をきっかけに、意識的に映像制作としても考えていきたい課題であると思われました。
From the perspective of diversity of sensibilities and art direction
In the art direction of film production, various trials are carried out in the pre-production phase based on the
client's ideas of aesthetics, art style, and the direction they want to focus on (basic policy in terms of art
direction). In terms of IT infrastructure design, it is also naturally important to create a system that allows
the pre-production team and all staff involved in the production to accept a diverse array of abilities, skills,
sensitivities, and experiences (including work history) in order to iterate proposals to the client, which in
turn include their own diverse array of ideas, aesthetics, styles, values, interests, thoughts, etc.
As communication is an important element in this process, the use of procedural technology for automated
variation generation is also in line with this industrial background. Even with words such as "cute," "pretty,"
and "beautiful," which are used frequently, all the artists, clients, and partners involved in the production
process tend to develop looks based on varying interpretations.
While there tends to be a director who is ultimately in charge of art direction, in the pre-production pipeline
it is very important to narrow down while also exploring the range of sensibilities, values, aesthetics, and
ideas of all the staff involved. Of course, the artisanal aspects of the work are important, such as forms or
colors that only a certain person can produce, etc. However, as I have mentioned in past meetings, there is a
tendency to systematize the reusability and expandability of artistic touches and other sensibilities that could
only be handled in the past within the framework of studio culture to increase efficiency, and on top of that,
to explore new sensibilities and aesthetics.
These efforts are still in their infancy, but as I discussed in the session on February 16, "Exploring a
Platform for Giving Consideration and Explanations to Neighborhood Residents Using BIM Models," I felt that
there are similar issues to be addressed in the pre-production pipeline for film production.
©Haruhisa Nakata / Shueisha, Polygon Pictures
Archiving the diverse sensibilities, ideas, and aesthetics from our staff
Polygon Pictures is one of the longest-lived CG studios in the world. While our studio has been working since
the dawn of CG, our artistic trials have been archived as a vast amount of data over the years. Of course, while
some data may need remastering, etc., the fact remains that a vast number of artists have been repeatedly
creating and inventing based on a variety of ideas and aesthetics, demonstrating their unique sensibilities.
Polygon Pictures has developed and operates a system called Pinoco that supports pre-production, and it has a
long history of archiving the ongoing challenges of various ideas from a diverse array of artists and the
dialogue of art direction. This keeps records of the sensitivities of the participating artists and their
dialogues with the directors, which were developed along with the original creators’ values, as well as the
trends in the looks and stories of the roughly categorized various works. At present, based on these assets of
Polygon Pictures, that is, the records of the sensibilities of the artists who have worked at Polygon Pictures
in various forms, we are in the process of creating a "map" for art directors on new works, and a system that
allows them to revisit these assets stored in specific categories almost like a sightseeing tour.
We are in the process of developing a studio culture that will serve as a benchmark for communication between
artists and directors in the works we create, while giving first priority to respecting the artists who
participated in the production and listening to their diverse sensibilities, aesthetics, and worldviews.
Trial as a staff, trial as a studio
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_trial_as_staff_and_studio/index.html
©Haruhisa Nakata / Shueisha, Polygon Pictures
A production environment that is conscious of its diverse cultures and their coexistence
In Polygon Pictures’ studio, there are many staff members who seem to keep their diverse sensibilities intact,
such as those with punk outfits, rockers, and even those who dress ostensibly like businessmen. As proof of
this, below is a scene from the Polygon Pictures office. First of all, we think the studio has a casual mood,
which was quite a rarity in pre-COVID Japan. For this reason, the staff of Polygon Pictures can be considered to
have no small number of aspects that allow them to create in a free mindset, and while maintaining a large-scale
production system that has been streamlined through the improvement of the film production pipeline, the
sensitivity, aesthetics, and views of the artists are first respected, and coexistence seems to be progressing
while always maintaining diversity.
We also have a large number of foreign staff members, and the PPI Translation Team is working to break down
language barriers and promote better harmony between sensibilities, aesthetics, and worldviews from a global
perspective.
It can be said that it is a kind of ideal that multi-talented people "live" together, and in the sense of
divergence, it is possible to improve the communication pipeline in all processes of film production. In the
same way as the issue in the session of February 16, "Seeking a platform that can provide consideration and
explanations to neighborhood residents using BIM models," it was thought that improvements could be considered
for the communication system with all parties involved in preliminary design, basic design, and implementation
design.
Art direction and dialogue that is needed there
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_art_direction_dialogue/index.html
Designing a communication system that facilitates conversation and respects the wishes of the staff
In the same way as the various reforms based on the premise of remote work that often appear in the context of
during-COVID and post-COVID, the issue of how to establish a mood in which staff members with diverse
sensibilities, aesthetics, views, backgrounds, and skills can freely discuss with each other online will become
even more important in the future.
It has been a topic of discussion in various venues that the more communication occurs online, the more it tends
to atrophy. This is also true in the film production pipeline, and I think it is important to create a system
and a team mood that allows participating artists to proceed with various trials based on their own
sensibilities without hesitation, and to present to the production participants without hesitation even if the
products are based on sensibilities that at first glance might seem unacceptable.
There are many processes that depend on the diverse ideas and sensitivities of the staff, and these are also of
high importance in gaining an advantage as an industrial studio. In this context, even more than the IT
infrastructure issues, there are issues similar to those in the session of February 16, "Exploring a platform
for providing consideration and explanations to neighborhood residents using BIM models," i.e., whether it is
possible to provide accurate explanations and promote communication while providing consideration to all parties
involved. In other words, the question is whether we can provide accurate explanations and promote communication
while taking all participants into consideration. We felt that these issues were ones that we would like to
consciously consider in our film production going forward as a result of this meeting.
■まとめ
■Summary
我々の扱う映像制作とはスケールの異なる、しかしながら、海外でのブロックバスターと同様なスケールでのお仕事をされている、建築分野でのフローの組み立てや課題に触れていけることが出来、広い視点では映像制作と共通の課題も見受けられる中、自分たち自身を振り返った時に見つかる反省点や気付きも多く、リアリスティックなCGや建築のパースでしか接点が見えなかった状態から、良い意味で認識を改めていくことが出来たように思われます。
そこでは、個人の感性や美観、世界観などを尊重し、感性の多様性を育みつつも一定のまとめりを持ってのん文化形成という課題も見受けられ、コミュニケーションのための双方の努力とそれらを支えるシステムインフラの設計としての重要性が、映像制作とは異なる側面から認識出来たように思われます。
今回の会合で得られた事柄を映像制作に活かしつつ、その変革で感じた事柄や課題などを、少しづつでもこの「A Film Production Technique
Seminar」の資料としてまとめていけたらと考えております。
改めて、会合に参加されました全ての参加者様に、貴重な気付きを与えて頂いたこと、感謝申し上げます。
We were able to get in touch with the construction flow and issues in the field of architecture, which is on a
different scale from the film production we deal with, but on a scale similar to blockbusters overseas. It seems
that we were able to change our perception in a positive sense from the state where we could previously only see
the connection between realistic CG and architectural perspectives.
In the process, we were able to recognize the importance of respecting the diversity of individual
sensitivities, aesthetics, and views, while at the same time maintaining a certain level of cohesion in the
formation of culture, and the importance of designing systems infrastructure that supports these efforts on both
sides for communication, from a perspective different from film production.
We would like to make use of what we have learned in this meeting in our film production, and to compile the
things and issues that we felt have been improved, little by little, as materials for this "A Film Production
Technique Seminar".
Once again, we would like to thank all the participants of the meeting for their valuable insights.