プリプロ工程で必要となるもの
Needs for the Pre-Production phase
(株式会社ポリゴン・ピクチュアズ / スタジオフォンズ)
(Polygon Pictures Inc. / Studio Phones)
今後の会合の状況を見つつ加筆修正を含めブラッシュアップを進めていく予定です。
We plan to add more content and make further revisions based on the situation of future seminars.
translated by PPI Translation Team
■概要
■Overview
実際の制作としてのプロダクション工程を計画する上で、事前にコストやリスクを見積もり、可能な限りローコストで効果的に制作を行えるよう検討していくことが求められます。一般にそれらはプリプロダクションとして一つの大きな工程(プリプロ工程)として考えられておりますが、映像制作などのクリエイティブな側面が多々入るプリプロ工程では、脚本などのストーリー開発時の各種検討箇所の記録やアイデアの発案者などの記録も込めて蓄えていくことで、実際のプロダクション工程に進んだ後の急なトラブルに対しても、迅速にそれらを解決していくための資料として、パイプライン上からアクセス出来るよう保管していく傾向にあります。
そこでは、コンセプトアート、世界観の設定やそのビジュアル、キャラクターデザインとルックの開発、カラースクリプトの作成、プレビズやアニマティクス、ストーリーリールなど、プロダクションへ向けての計画時に検討した全ての記録を残すこととなりますが、近年、それらプリプロ工程をより効果的、効率的に行うことが求められ、各種自動化や、リアルタイム処理を採用することによる試行錯誤のイテレーション回数の確保などが重要な課題となって来ております。
本資料では、今回の会合でのより深いディスカッションのために、現在のプリプロ工程で必要になって来ていると思われる事柄を、ディスカッションして行きたいポイントを中心にまとめて行きたいと思います。
When planning a production phase as part of an actual production, it is of course ideal to examine how to do this at as low a cost as possible after estimating the costs and risks beforehand. Generally, pre-production is considered as a single large production phase (the “pre-pro phase”), but as pre-production is a phase which incorporates many creative aspects, as the story is developed as scripts are written, etc., and notes and memos for ideas from various parties begin to pile up, there is a tendency to keep this accessible from the pipeline in order to keep these on hand for urgent troubleshooting as the project proceeds into the actual production phases.
These include all the memos and notes from the planning stages to go along with the concept art, settings for the world and related visuals, character designs and look development, color script creation, pre-viz and animatics, story reel, etc., but in recent years there has been a move toward making the pre-production phase more effective and efficient, with more automation and trial-and-error iterations for the implementation of real-time processes.
In this document, in order to facilitate deeper discussions going forward, I would like to focus on covering the matters which are necessary for the pre-production phase as it is at present.
■アイデアの共有とそのプロセスの保管
■Sharing ideas and keeping that process
プリプロ工程では、ディレクターを中心に複数のスタッフがアイデアを出し合いながら設計が進めらることが一般的かと思われます。近年の制作形態の多様化に伴い、共同監督や各工程別の監督を交え、プリプロ工程を集団作業として進めていくことも増えて来ております。
そこでは、アイデアの共有を行うだけでなく、アイデアの迅速な展開(スタジオで保有するスキルを用いた計画的なアイデアの展開)や複数のアイデアを組み合わせて展開する派生的なアイデアの展開など、作品全体の世界観や方向性をスタッフ全員が把握しつつ進めていく上でも、多様なアイデアの展開を通して、アイデアの吟味を行なっていくこととなります。
そのため、どのアイデアがどのスタッフが提示したものかなども恒久的に記録することが必要になり、それらの情報を蓄えるデータベースの構築や、事後的にプロダクション段階からでもアイデアの変化の流れ(あるアイデアを多くのスタッフでより豊かなものへと発展するため、そのアイデアの変化の様子を流れとして見ていくことになる)を、迅速に検索して把握していける環境作りが必要になっていく傾向にあります。
特にデザインプロセスの多くは中々明確な言葉で表現しにくい側面がまだまだ多いため、各種デザイン画や検討中のノートなどといったものも含めて、プリプロサーバーなどでの管理体制と検索を含む運用体制が必要になって来ているように思われます。そのような迅速な共有・確認・レビューをプリプロ及びプロダクション工程のどこからでも行える環境作りが求められておりますが、近年、AI方面の技術の進展も著しいため、それらを念頭に入れた仕組み作りが、今後の課題として挙がって来ているように思われます。
事前設計と生産管理の課題とコンセプトワーク
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_predesign_mng_concept/index.html
In the pre-production phase, multiple staff members usually share ideas, with the Director as the focal point of these discussions. With the diversification of production formats in recent years, co-directors or directors for each department are often looped in, and pre-production has tended toward a more group-oriented process.
The purpose is not just the sharing of ideas, but also their rapid development (development of ideas and the plans utilizing the skills of staff in the studio) and combining multiple ideas in order to develop derivatives, and even more than simply having all staff members grasp the overall look or style of the project, the purpose is to focus on refinement of these ideas even as various ideas are being developed.
Therefore, it is necessary to leave a permanent record of which staff member proposed which idea, etc., collect this information into a database, and even after this ensure an environment in which the details of how these ideas evolve in the actual production can be grasped quickly (so we can see how the idea changes into something better through the involvement of many staff members).
Particularly in the design process, as there are many aspects which cannot be expressed clearly in words, we believe it will be necessary to establish a solution including archiving and search systems on the pre-production servers which can support the many types of design images and their related notes, among other data. This kind of fast share/check/review environment is of course desired by all sides in both pre-production and production phases, but in recent years with the developments in AI technology, I believe the creation of systems with this in mind will be an important topic moving forward.
Challenges of preliminary design and production management with concept work
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_predesign_mng_concept/index.html
■迅速な試行錯誤とプロシージャルな処理
■Quick trial and error with procedural processing
現在のプリプロ工程に伴う各種試行錯誤は、アーティストの手作業による膨大な作業により進められているのが現状といえます。しかしながら、プロダクション段階になってまた多少プリプロ段階で検討した事柄を多少変えて再度試行錯誤するなどといった事柄も多いことから、それらの作業は再現性を確保する意味で順序だった一連の手続きとして記録され、プリプロサーバー内で保管していく傾向にあります。そこでも当然がら効率的な再現性が求められていく傾向にあるので、それらの作業をプロシージャルなアプローチでまとめていくことで、効果的な再現や改変、派生的アイデアの検討などを支えていく傾向にあるといえます。
多くの場合、効果的な運用モデルを模索した多くのスタジオでは、リアルタイム処理を交えてアーティスト側の迅速な試行錯誤を環境として整備しつつ、サーバー内ではバッチ処理でそれらを実行していくなどの切り分けを行うことで、より効率化されたプリプロ工程を模索していく傾向にあると考えらえます。
バッチ処理とリアルタイム処理の組み合わせについて
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_batch_and_realtime_process/index.html
映像制作関連サーバーから見たリアルタイム処理の課題
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_realtime_film_production_servers/index.html
At present the various trial-and-error processes in the pre-production phase are largely composed of manual jobs being done by the artists. However, once the production phase begins there are often cases where further trial-and-error refinement needs to be done on things previously tested in the pre-production phase, so the procedure for such tasks would be recorded in order to replicate the results, which tends to be stored on the pre-production server. Naturally, effective reproducibility is desired, so by adopting a procedural approach to these tasks, we can anticipate effective reproducibility and improvement, and generation of derivative ideas.
In most cases, at studios which have looked into effective operation models there has been a tendency to begin preparing to switch to a system which supports real-time processes to allow rapid trial-and-error testing on the artist side, while batch processes are being performed within the server, in the move toward a more effective pre-production phase.
Combination of batch processing and real-time processing
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_batch_and_realtime_process/index.html
Issues of real-time processing as seen from film production related servers
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_realtime_film_production_servers/index.html
■柔軟なアセットマネジメント
■Flexible asset management
効果的なプリプロインフラに近づくほど様々なアイデアを模索するだけの余裕を得られる傾向にありますが、そこで試行錯誤したアイデアの数も膨大になっていく傾向にも自然となっていくため、その大規模化していくアセットの管理体制も同時に必要になって行く傾向にあります。特に、プロシージャルな処理による膨大なアセットの生成はアセットの大規模化に即座に繋がって行く傾向にありますが、それを蓄えるだけの性能を持つストレージを必要とするうえ、そこで用いた各種プロシージャーも事後的に再利用可能な形態で蓄えて行くため、仮想化技術やコンテナ化などの、様々なインフラ上での工夫を必要として行く傾向にあります。
これらは近年、肥大化の速度を著しく高めて来て行く傾向にありますが、旧来の制作体制のような手作業主体での管理体制は事実上不可能と思われる段階に達しつつあるのが現状で、プリプロ工程及びプロダクション工程のどこからでも検索し、更新履歴の照会などが可能な高度なインフラが近年求められて来ているように思われます。また、それらのアセット管理上求められる要求の多くは各スタジオで大きく異なっていくような傾向にあり、必然的に自社に合うそれらの機能の内製化などを求められて行く傾向にあるように思われます。
大規模アセットとカタログ化
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_assets_catalog/index.html
映像制作パイプラインでのストレージシステム構築時のポイント
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_pipeline_construction/index.html
While there is a tendency to simply search for various ideas which will bring us closer to an effective pre-production infrastructure, as it is natural that the number of ideas brought about through trial-and-error testing increases, an asset management system scaled up to be able to handle this also becomes necessary.
In particular, generation of enormous assets using procedural processes tends to be directly connected to this scaling up, but as this increases it is still necessary to maintain storage functionality, as each procedural process accumulates in a format which allows it to replicated again after the fact, it seems to be necessary to adopt approaches to infrastructure which make use of virtualization technology or containers, etc.
In recent years, while expansion has increased rapidly, this has been effectively impossible to implement in management systems based on manual operation such as those for traditional video production. These days, users want a system which allows for searching and viewing update histories across both pre-production and production phases. Also, the points required for asset management on this system tend to vary greatly between studios, and naturally each studio will want additional internal features based on their own needs.
Large-scale assets and cataloged
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_assets_catalog/index.html
Points in constructing storage system for film production pipeline
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_pipeline_construction/index.html
■柔軟な計算資源とその多様化
■Flexible computing resources and diversification
再現性あるプロシージャル処理をプリプロ工程に組み入れて行く上では、そこで用いた各種計算を事後的に蓄えて迅速に稼働させて行くための環境作りが必要になって行くことと思われます。そのため、仮想化技術やコンテナ技術などをk8sに代表されるような各種オーケストレーションに用いるミドルウェアとともに構築を検討して行くスタジオも多いと思われますが、近年では、ムーアの法則の曲がり角とよく言われる傾向に伴い、プロセッサーそのものも多様化し、システムとしての複雑化を招いていく傾向にあると言えます。
例えば、機械学習、深層学習などでトレーニング時はGPUを用いつつも、推論モデルの利用を電力効率よく行なっていこうとすると自然とFPGAが視野に入りはじめ、それらの計算資源を柔軟にインフラ上から利用出来るよう、サーバーサイドでの各種整備を進めて行くことも視野に入って来ております。
しかしながら、これらは旧来に比べてかなり高度なITインフラエンジニア無しに稼働が見込めないこともあり、クラウドサービスの利用でさえも適切な理解を行い映像制作上のプランニングに組み入れていくだけの知識を保有する人材も不可欠となって行くことから、各スタジオでの地に足着いたインフラ環境構築が今後は益々重要になって行くように思われます。
つまり、一時的な性能向上が達成出来ても、属人化は激しくなってしまう場合は制作上の安定稼働が見込めない可能性が高くなって行くということであり、各社が自社での方向性に合ったインフラ環境を模索しない限りは、人材面での課題の方が著しく高くなっていく傾向が色濃くなっていくと言えるかと思われます。これらは内製技術として開発していく全ての機能に対しても言えることと思われますが、スタジオとしての長期的展望に合ったインフラ構築を、現代ではますます求められて行く傾向にあるように思われます。
映像制作インフラから見た最近のプロセッサ事情
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_recent_processor_situation/index.html
映像制作分野から見たFPGAに対する関心
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_fpga_film_production/index.html
映像制作パイプラインと計算資源
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_compute_resource/index.html
As more reproducible procedural processes are incorporated into the pre-production phases, it will become necessary to create an environment where the computing processes needed by these processes are tallied up and rapidly deployed where needed. Therefore, it is foreseeable that studios will move to building their systems with middleware making use of orchestration such as virtualization or container technology, as represented by k8s; however in recent years, as we head for what some are calling the “turning point for Moore’s Law”, processors themselves are becoming more diversified which can lead to further complications as a system.
For example, during training for machine learning or deep learning the GPU is utilized, but for the inference model we start to look at FPGA for more efficient energy use, and so that the computing resources within the infrastructure can handle this flexibly, we need to start looking at various preparations to be made on the server side.
However, even more so than before this kind of system cannot be implemented without highly skilled IT infrastructure engineers, and even using cloud services staff with at least the requisite knowledge for planning and implementing this within the video production pipeline will be indispensable, so we can expect the infrastructure environment which each studio has settled on to be increasingly important going forward.
In other words, even if functionality can be successfully increased temporarily, if this requires intense specialization it may lead to instability in the operation of the production, and unless we look deeply into the direction which fits each studio’s infrastructure environment, problems on the personnel side may become more acute. The same could be said for all features developed for internal technologies, but taking a long-term view of infrastructure construction as a studio will likely be more and more important.
Recent processor situation as seen from film production infrastructure
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_recent_processor_situation/index.html
Interest in the FPGA considered from film production
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_fpga_film_production/index.html
Film production pipeline and computing resources
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_compute_resource/index.html
■長期保管の進むアセット
■Asset for long term storage
シリーズ化している長期制作の映像作品のみならず、ジャンルごとに比較的共通で用いて行くアセットも最近では増えつつあるように思われます。フォトリアルな建築物や家具などを扱う場合は、その設計図もCADデータの段階から保管していくスタジオもあるでしょうし、そのようなアセットに関しては、長期的にほとんど変更なく使用して行くなど、長期的利用が進んでいくことと思われます。もちろん4k、8kなどの画素数でのCGIに対応して行くなかで、結果的にそれらのアセットを作り直すこともあるのが実情とは思いますが、その場合にこそ、CADデータなどの設計時の図面などの保管も必要になって行くため、プリプロ段階でのそれらの資料は長期保管すべき対象として考えていく傾向にあると思われます。
映像制作でのアセットマネジメントでは、多くの場合、椅子や手すりなどといった属性の元で分類し蓄え、運用時にはそれらを参照し計算時のみレイアウトの指示に合うよう配置するなどの利用を行うわけですが、そこにプロシージャル処理が組み入れられたアセットも近年入って来たことから、長期保管ができ、改変や差し替えの容易である、そのような抽象化が今後は必要になって行くように思われます。
CADとBIMから学んだこととモデリングの課題
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_learning_cad_bim/index.html
Recently the number of assets from within a certain genre that can be reused seems to be increasing, regardless of whether the project is a long-term series or not. If using photorealistic buildings or furniture, some studios may store this data from the blueprint or CAD stages onward, but these kinds of assets are often used over long periods with very few changes being made. Of course, as these need to support CGI in different versions in 4K, 8K , etc., having to remake the assets in an effective manner is important, but in order to do this, that blueprint data (CAD, etc.) needs to be stored, and so the tendency has been to store these materials long-term from the pre-production phase.
For asset management in video production, in most cases objects are stored according to category, such as chairs or handrails, etc., then in operation these are referenced and only in rendering are they actually used – placed into the scene according to the layout instructions,; however in recent years procedural approaches have started to be adopted, and it will likely be increasingly necessary to abstract this system further, while retaining long-term storage and ease of adjusting or swapping in improvements.
Learning from CAD / BIM and issues of modeling
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_learning_cad_bim/index.html
■パートナーであるスタジオやアウトソース先との連携面
■Collaboration with partner and outsource studio
As more studios operate from multiple points across countries or territories, sharing and improving data smoothly from multiple locations, solutions are selected bearing storage and replication in mind, and a system which supports rapid sharing of data and long-term storage is needed. This is further complicated by the implementation of real-time processes and the various technologies used to support the pre-production phase, and how to ensure a sufficient work pace in testing and prototyping as the project heads into a production which is split between the different studios is another side aspect which is expected to become increasingly important.
Replication and real-time processing for storage of film production
https://a-film-production-technique-seminar.com/crafts/materials/ppi_phones_replication_realtime_process_storage/index.html
Increase in outsourcing and its response
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_outsourcing_response/index.html
Expansion of check scope of infrastructure management
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_infra_check_scope/index.html
Difficulty of human resources and research and development
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_human_resource/index.html
■プロダクションへ向けた検証と試作
■Verification and prototyping for production
プリプロ工程の存在意義の一つとして、技術的に達成可能なプロダクションプランの策定と、スケジュールやコスト面での余裕の確保、予算やコスト面で無理が出ていないかのチェック、手戻りが発生しても迅速にそれらに対応していけるかなどの体制面のチェックなお、広くプロダクションに関わる様々なチェックを行なって行く検証の意味も多く持ちます。
特に請負型の制作の場合、作品の品質や制作スケジュールなどをクライアントへ説明しつつ、実際にその通りに制作が進んで行くことを目指して行く上でプロダクション面でのプランニングは重要な事柄と考えられており、クライアントからの各種アセスメント時に提示したスタジオとしての能力の範囲で応えて行くことが求められております。
それらは実際に、プロダクション段階に入って問題を生じて行かないよう、自社で様々なチェックポイントを設けて行くことでそれらを未然に防ぐことも求められますが、基本的には限られた予算と時間の制約があるプロダクション工程の中で、プリプロ時に設計および決定した内容を、プロダクション時に大きく変更せず実施していけるかも含めて、試作や検証を繰り返して行くこととなっております。
逆に言えば、これらプリプロ工程での入念な試作と検証を通して、ディレクション面での自由度を確保して行くそのような側面が存在し、そのため、リアルタイム処理などを用いる機能を組み入れていくことにより、多様な試行錯誤をスタジオとしては行なって行きたい、そのように考えているスタジオも増えて来ているように思われます。
映像制作インフラにおける自動テスト環境の課題
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_automatic_test/index.html
映像制作分野でのイントラ内での各種サービスのポイント
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_various_services/index.html
One of the main reasons for the pre-production phase to exist is to test a number of things relating to the production and the check flow within it: to establish whether certain production plans or feasible or not, determine how much leeway there may be from a schedule or cost perspective, if things will be possible within budgetary or cost constraints, and with regards to checks how much back-and-forth there may be and if so how this can be addressed promptly.
In particularly for contractor-style work, it is important to explain the project quality and production schedule to the client, while also drawing up plans to allow the project to run in that manner, and at each of the assessments from the client, to have the ability to follow up and address these as a studio.
In actuality, so that problems do not occur once the production phase begins, internally various checkpoints are established to prevent these issues before they occur, but in practice as productions are usually running within tight time constraints, plans and decisions made during pre-production are often simply used without any changes in production, and prototypes and tests end up needing to be repeated. Conversely, there is another aspect which pertains to maintaining creative freedom on the direction side throughout the prototyping and testing in the pre-production phase, and therefore by incorporating features making use of real-time processes, etc., to allow for various trial-and-error testing as a studio – more and more studios seem to be thinking in this manner.
Challenges of automatic test environment in film production infrastructure
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_automatic_test/index.html
Points of various services in intranet on the field of film production
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_various_services/index.html
■まとめ
■Summary
In pre-production, in addition to being the phase where a stable production is planned out, it is also the phase with an extremely creative aspect, offering a lot of freedom on the direction side.
With this wish to retain creativity, but also provide a production environment which allows for smooth, repeated trial-and-error testing, it may be best to think of the goal as one large ecosystem which encompasses the ideas for all of the artists working in the studio.
The pre-production phase can be thought of as an area which the studio requires to be able to perform much trial-and-error testing, but the nature of this may not change drastically between different titles or genres of projects.
In other words, it is the belief of these moderators that it is the area in which the most is demanded in terms of establishing a system fitted to the individual studio’s needs, in that much of the day-to-day work reflects the studio’s culture in a deep manner, and this comes to be reflected in the pipeline and infrastructure construction in pre-production.
Also, regardless of the level of advancement of a particular studio’s technology, this can be thought of as an interesting area where that studio’s own culture or specialties can be further enriched, and that studio’s unique characteristics can be shown.
Motivation and studio culture
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_motivation_culture/index.html
Continue to build in-house system
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_build_inhouse_system/index.html
De-standardization to advance within the studio
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_destandard_advance_company/index.html
Building internal infrastructure in studio not familiar with engineering
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_internal_infras_not_engineering/index.html
Interest to studio focused on artists
https://a-film-production-technique-seminar.com/fppat/materials/ppi_phones_studio_focused_artists/index.html